Friday, April 20, 2012

ABC...mari belajar membaca dengan Putri

Like mother, like daughter.

Macamana aku sukakan buku, begitu juga anak aku, Putri Maisarah. Tapi buku2 dia takde la novel2 macam aku baca nie....

Buku2 dia tu ibarat permainan. Boleh ditendang2 mcm bola. Boleh dibaling2 mcm kapalterbang. Boleh dipijak2 mcm alas kaki. Boleh bawak masuk bilik air jugak kalau tak kena gayanya.....

Kalau kena mood dia yang rajin nak membaca tu, satu2 dia selak dan sebut objek2 yang mewakili ABC tu dengan jelas dan terang, mengikut pemahaman dia. Pemahaman seorang kanak-kanak berumur 2 tahun setengah.

Semalam....dia pegang buku nie. Aku dengarkan je la dari jauh dia baca satu2.

dah buruk buku Alphabet nie....menunjukkan rajinnye kakak membaca...*hnfhsssss

A!! Owam.....B!! Melon

Apa saja bentuk manusia yang Maisarah tak sure, dia akan kata tu ''owam'', means ''orang''.

C!! Gambar....D!! er....(takde jawapan)

Kadang2 objek yang mewakili huruf tu terlalu advance bagi Maisarah....huhu...C for Gambar tu aku yang ajar...sebab dia tak reti sebut kamera =p. 

D for Dadu tapi Maisarah asek lupa every times tgk gambar nie.  
Try againn.

E!! telur...F!! meleka

Of course no mistake for alphabet E. Telur adalah makanan kegemaran dia...

Meleka is merdeka....hm, no idea kenapa dia panggil bendera as merdeka. Tapi ok je, masih releven. Hehe...

Tapi....tetiba telinga aku menangkap satu ayat nie...

Maisarah : ''Hello Kitty". Mama....ni Hello Kitty.....  

Aku : Ok, mana?

Dia pun terkedek2 datang ke arah aku dan hulur buku...

erkkkkkk? Hello Kitty????


......dan jari kecil itu tunjuk ke arah alphabet H.

this is helicopter....ehh, hello kitty...ehhh, heli kiti....eh ehh...


Ok, kena masuk kelas intensif lagi ni ye Maisarah.

aduiii...malu!

Putri : Ala...silap sikit je tu ma........

2 comments:

  1. hahaha.. kene amik tuisyen ngn nyanyah la gini.

    ReplyDelete
  2. ok, nyanyah ajar dia Alif Ba Ta...sbb sekarang maisarah baca alipbata versi bahasa cina

    ReplyDelete